Tertusuk-tusuk hatiku mendengar untaian-untaian kalimah doanya dengan jiwa. Kerendahan hatinya begitu jelas tampak pada kalimahnya. Kak Ummu mengetuai doa selepas mendirikan solat berjemaah. Tersedu-sedu aku dalam sesenyap yang mungkin. Ya Allah betapaku bersyukur, Kau hadirkan teman sejati di sisiku, buat menemani pengembaraan rohaniku ini.  Masjid Biru inilah, tempat pertama yang amat ingin sekali aku ziarahi bila tiba di bumi Uthmaniah ini. Hari kedua pengembaraan ini, aku mencapai cita si anak kampung.  Dulu pertama kalinya Kak Ummu hadir ke sini, aku kirimkan doa dan bisikan namaku di masjid ini. Agar aku dapat bertandang ke sini, bukan sendirian tapi bersama dengannya. Doa Kak Ummu itu makbul kini. Ini anugerah dariNya.

SubhanaAllah masjid ini sangat indah, mendalam rasanya rohani yang tersurat kemas. Kata Kak Ummu,  kali pertama pengembaraannya ke sini, rasa rohani itu kurang mendampinginya. Moga kali ini, ia hadir subur hingga akhir waktu nikmatnya. Aku memisahkan diri sebentar melihat-lihat keindahan masjid ini, lalu aku duduk di ruang hafalan. Ruang empat segi yang punya tingkap setinggi pintunya, terletak di setiap dinding hadapan masjid, ruang para hafiz bersendirian meluangkan masa bagi menghafal Al Quran dalam gemilangnya Islam dahulu. Aku berpuisi sebentar di situ, seusai mengaji beberapa ayat dari Surat CintaNya.  Sambil juga aku menunggu azan Maghrib menggema Istanbul yang kira-kira menghampiri jam 9 malam. Dia pula asyik melayani beberapa warga Turki yang tertarik dengan kedatangannya ke bumi mereka. Aku tidak mahu menggangu kemanisannya. Moga Allah membalas segala kebaikanmu padaku malah lebih dari itu jumlahnya. Terima kasih Kak Ummu.